Projekts "40. Starptautiskais festivāls RĪGAS MODES NEDĒĻA / RIGA FASHION WEEK"

"Baltijas Modes federācija"
40. Starptautiskais festivāls RĪGAS MODES NEDĒĻA / RIGA FASHION WEEK
DIZAINA un ARHITEKTŪRAS NOZARE. 2024.gada 3.projektu konkurss
12 000.00 EUR
10.03.2025
09.06.2025

Projekta apraksts

Jau vairāk kā 20 gadus Riga Fashion Week (RFW) ir nozīmīgākā un stabīlākā platforma Latvijā, kas ļauj vietējiem modes dizaineriem pierādīt sevi kā izciliem māksliniekiem, kā arī vairot savu zīmolu atpazīstamību un virzīt savus dizaina produktus starptautiskajā tirgū. Rīgas Modes nedēļa veicina gan modes, gan kultūras tūrisma attīstību un kultūras mantojuma saglabāšanu, piedāvājot unikālus dizaina produktus, t.sk. kvalitatīvus dizaineru darbus, kas nereti veiksmīgi apvieno inovatīvas tendences ar Latvijai raksturīgiem elementiem. Pateicoties RFW, 20 gadu laikā Rīgas un Latvijas modes vārds ir izskanējis gandrīz 2000 publikācijās ārvalstu medijos, veicinot interesi par Latvijas modi un kultūru ārvalstīs un veidojot jauno mākslinieku motivāciju attīstīties tieši modes mākslas jomā. Pēdējo 8 gadu laikā, lielā mērā pateicoties Valsts Kultūrkapitāla fonda finansējumam, izdevies gan bagātināt Rīgas Modes nedēļas programmu, gan piesaistīt jaunus prestižus partnerus – kā māksliniekus, tā mediju pārstāvjus, kā arī rīkot īpašus notikumus - diskusijas, izstādes, performances, kinoseansus par modes leģendām. Organizatoram izdodas atrast veiksmīgu balansu starp mākslu un industriju, veidojot modeli, kurā Latvijā radītais dizains tiek veiksmīgi izplatīts pasaulē, tajā pašā laikā sekmējot modes kā mākslas attīstību. RFW ietvaros tiek veicināta arī sadarbība ar kultūras iestādēm – muzejiem, kinoteātriem, mākslas galerijām. 2025. g. 7.-10.aprīlī norisināsies 40. Rīgas modes nedēļa, kas kopā ietvers vairāk kā 20 pasākumus, lai prezentētu labāko, kas pašlaik ir Latvijas modē. Tajā piedalīsies dizaineri no 5-6 valstīm. Ieeja visās modes skatēs ir BEZMAKSAS.
Ilgtermiņa mērķi: 1. Veicināt Latvijas modes mākslinieku jaunradi un sekmēt to atpazīstamību gan vietējā, gan starptautiskā mērogā; 2. Sekmēt sistemātisku Latvijas modes industrijas attīstību un Latvijas dizaineru apģērbu eksportu; 3. Veidot Rīgas kā Baltijas jūras reģiona modes galvaspilsētas tēlu; 4. Nodrošināt iespēju jaunajiem modes māksliniekiem strādāt profesionālā vidē un parādīt savu veikumu modes industrijas ekspertiem gan vietējā, gan starptautiskā mērogā; 5. Sadarbībā ar citu valstu modes nedēļām veicināt starpvalstu kultūras apmaiņas procesu. 6. Strādāt pie Latvijas modes ilgtspējības. Īstermiņa mērķi un uzdevumi: 1. Iepazīstināt Rīgas un Latvijas sabiedrību, modes u.c. radošo industriju ekspertus, modes mākslas studentus ar aktuālajām modes mākslas tendencēm pasaulē; 2. Veidot pasākumu kopumu, kas mākslinieciski augstvērtīgā veidā popularizētu Latvijas dizaineru izcilību un ārvalstu tendences ne tikai industrijas ekspertiem, bet arī kultūras un mākslas pasākumu apmeklētājiem, radošo industriju un kultūras jomu studentiem u.c. interesentiem (veidot publiski pieejamas izstādes, performances, kinoseansus u.c. pasākumus); 3. Radoši un profesionāli veikt sabiedrisko attiecību darbu, saglabājot vietējo mediju nemainīgu interesi un piesaistot arvien vairāk profesionālu starptautisko mediju pārstāvjus un modes tūristus; 4. Atbalstīt un izcelt jaunos Latvijas modes talantus, turpināt veiksmīgo sadarbību ar prestižām Eiropas augstskolām; 5.Izglītot gan māksliniekus, gan RFW apmeklētājus un modes preču patērētājus par ilgtspējīgu un videi draudzīgu risinājumu iespējām un priekšrocībām 6. Paplašināt piesaistīto dalībvalstu skaitu, paplašināt tīklojumu ne tikai uz Eiropas, bet arī Āzijas valstīm, kā arī piesaistīt arvien lielāku digitālo auditoriju.
Rīgas Modes nedēļa ir ciklisks pasākums, kas notiek divreiz gadā, un tā darbības grafiks ilgst 6 mēnešus un atkārtojas katru pusgadu. Pavasara sesijām (un konkrēti 2025. gadam) tas ir sekojošs: Janvāris – marts: sponsoru, atbalstītāju un jaunu vietējo un ārvalstu partneru piesaistīšana; informatīvās kampaņas koncepcijas un mediju plāna izstrāde. Februāris: komunikācija ar dizaineriem, potenciālo dalībnieku apzināšana, kolekciju atlase. Īpašo, plašai publikai veidoto pasākumu (modes mākslas izstāžu un performanču) koncepcijas izstrāde un programmas grafika saskaņošana sadarbībā ar māksliniekiem un kuratoriem. Semināra lektoru un tēmu apzināšana. Finansējuma piesaiste. Februāris – marts: līgumu ar atbalstītājiem, sponsoriem un dizaineriem, RFW dalībniekiem, slēgšana. Tehnisko iekārtu rezervēšana. Kolekciju aprakstu sagatavošana, RFW drukas materiālu (ielūgumu, RFW bukletu, plakātu, afišu), audio un video reklāmas materiālu izgatavošana. Marts – aprīlis: komunicēšana ar ārvalstu un vietējiem medijiem; preses relīžu sagatavošana un izsūtīšana; komunikācija sociālajos tīklos; reklāmas kampaņa drukas medijos, radio, vides stendos, internetā. Aprīlis: modeļu kastings. Informācijas par grimu, frizūrām, iznācienu skaitu, modeļu skaitu apkopošana. 7. - 8. aprīlī: tehnikas un dekorāciju uzstādīšana, aizskatuves iekārtošana; mēģinājumi. 7. - 10. aprīlī: 40. Rīgas modes nedēļas norise. 11.aprīlī: tehnikas un dekorāciju demontāža, ārvalstu viesu pavadīšana. Preses relīzes sagatavošana un izsūtīšana. Aprīlis – jūnijs: foto un video materiāla izgatavošana un publicēšana. Pasākuma atskaites. Publikāciju monitorings.
Projekta rezultātā būs veiksmīgi radīta un izpildīta Rīgas modes nedēļas attīstības stratēģija tuvākajiem gadiem, veidojot to atbilstoši uzstādītajiem mērķiem un Latvijas kultūrpolitikas vadlīnijām 2021. – 2027. gadam, kā arī: 1. Latvijas modes zīmolu popularizēšana un atpazīstamības palielināšana vietējā un starptautiskajā tirgū. 2. Stiprināts Rīgas kā Baltijas jūras reģiona modes galvaspilsētas tēls; 3. Dota platforma un zināšanu kopums jaunajiem modes mākslas talantiem. 4. Realizētas ap 16 mākslinieciski augstvērtīgas modes skates plašai publikai, medijiem, nozares ekspertiem un studentiem, 3-4 modes zīmolu prezentācijas, ap 5-7 modes zīmolu prezentācijas showroom formātā nozares ekspertiem un mediju pārstāvjiem, vairāki īpaši veidoti modes mākslas pasākumi plašam mākslas apmeklētāju lokam. 5. Ar mediju un digitālā satura palīdzību veicināta modes nozares atpazīstamība plašākā auditorijā. 6. Attīstīti sadarbības tīklojumi Eiropā. 7. Apgūtas un pielietotas jaunas zināšanas par ilgtspējīgu modi. 8. Apgūtas jaunas pasākumu norišu vietas, bagātinot Rīgas kultūrtelpu. Tādām cikliskām, uz nepārtrauktību balstītām kultūras norisēm kā Rīgas Modes nedēļa ir nepieciešams sistemātisks valsts atbalsts, kur atbalsta apjomu un finanšu virzību iespējams plānot vairāku gadu griezumā.
Projektu īsteno biedrība “Baltijas modes federācija”. Projekta realizācijas darba grupā piedalās: projekta vadītāja – Jeļena Strahova, Baltijas modes federācijas prezidente (CV sk. pielikumā); projekta vadītāja asistente – Linda Roga (kopš 2021. gada); projekta mārketinga vadītāja – Laura Ošiņa (SIA Smart Cat Marketing Communications). Horeogrāfe – Olga Grabļevska (strādā pie Rīgas modes nedēļas skatēm jau vairāk kā 10 gadus). Tehniskais direktors – Ģirts Urbacāns (strādā pie Rīgas modes nedēļas skatēm kopš 2014. gada). Sadarbības partneri: Izdevniecība „Rīgas Viļņi”, Izdevniecība „Lilita”, ziņu portāls TVNET, Radio Skonto, SIA Premium Media, Clear Channel un citi. Atbalstītāji: t/c Stockmann, SIA Henkel Latvia, AS Liviko, SIA L’Oreal Baltic, Merrild Baltic un citi.
Festivāla mērķauditorija ir modes industrijas pārstāvji, Latvijas un Baltijas mediju pārstāvji, ārvalstu žurnālisti, modes eksperti, kritiķi un iepircēji, LMA, RTU, RDMV, VDMV modes mākslas, apģērbu dizaina nodaļu, u.c. radošo jomu studenti, radošo industriju pārstāvji, mākslas un kultūras pasākumu apmeklētāji, influenceri u.c. interesenti, tostarp no ārvalstīm (dizaineru klienti, modes cienītāji, valsts un pašvaldību darbinieki, kuri ir Latvijas eksporta politikas veidotāji, ārvalstu vēstniecību pārstāvji Latvijā). Plānotais apmeklētāju skaits: ap 7 500 apmeklētāju 4 dienu laikā. Plānots, ka katru dienu RFW lielās modes skates apmeklēs aptuveni 2700-3000 cilvēku, no kuriem 100 būs mediju pārstāvji un modes eksperti. Savukārt, prezentāciju un cita formāta pasākumu apmeklētāju skaits ir atkarīgs no norises vietas un pasākuma koncepcijas, un var būt no 50 – 300 cilvēkiem katrā no pasākumiem. Neskatoties uz to, ka ieeja RFW modes skatēs ir ar ielūgumiem, pasākums ir pieejams nozares ekspertiem (kurus aicina Baltijas modes federācija), studentiem un entuziastiem. Lielāko ielūgumu daļu dizaineri izplata paši (zinot savu mērķauditoriju un izmantojot savus zīmolu veikalus un darbnīcas, kā arī sociālos medijus). Ap 350 ielūgumu tiek izplatīti modes dizaina studentu un pasniedzēju vidū (LMA, RTU Tekstilmateriālu tehnoloģijas un dizaina institūtā, RDMV, Valmieras Dizaina un mākslas vidusskolā). Ievērojams ielūgumu skaits tiek izspēlēts konkursos starp interesentiem partneru medijos (Pastaiga, TVNET, Radio Skonto) un viņu sociālo tīklu kontos, kā arī atbalstītāju sociālajos medijos. Šādi tiek apgūti dažādi mārketinga rīki un tiek nodrošināta iespēja RFW pasākumus apmeklēt plašākam interesentu lokam. Paredzēta arī plaša reklāmas kampaņa presē, radio, vides stendos.