Projekts "RĪGAS MODES NEDĒĻA / RIGA FASHION WEEK"

"Baltijas Modes federācija"
RĪGAS MODES NEDĒĻA / RIGA FASHION WEEK
"VALSTISKI NOZĪMĪGI KULTŪRAS PASĀKUMI"
25 000.00 EUR
21.03.2022
30.11.2024

Projekta apraksts

Riga Fashion Week jau vairākus gadus ir nozīmīgākā platforma Latvijā, kas ļauj Latvijas modes dizaineriem pierādīt sevi gan kā izciliem māksliniekiem, gan vairot savu zīmolu atpazīstamību, gan arī vairot iekšzemes kopproduktu, pārdodot savus dizaina produktus starptautiskajā tirgū. Rīgas Modes nedēļa popularizē Latvijas modes māksliniekus un veido Rīgas kā Baltijas jūras reģiona modes galvaspilsētas tēlu, tādējādi veicinot gan modes, gan kultūras tūrisma industrijas attīstību un kultūras mantojuma saglabāšanu, piedāvājot unikālus dizaina produktus, t.sk. kvalitatīvus dizaineru produktus, kas nereti veiksmīgi apvieno inovatīvas tendences ar etniskajiem elementiem. Pateicoties Rīgas modes nedēļai, 17 gadu laikā Rīgas un Latvijas modes vārds ir izskanējis vairāk nekā 1600 publikācijās ārvalstu medijos, veicinot interesi par Latvijas modi ārvalstīs un veidojot jauno mākslinieku motivāciju attīstīties tieši modes mākslas jomā. Tieši pēdējo 5-6 gadu laikā, lielā mērā pateicoties Valsts Kultūrkapitāla fonda finansējumam, izdevās gan bagātināt Rīgas Modes nedēļas programmu, gan piesaistīt jaunus prestižus partnerus – kā māksliniekus, tā mediju pārstāvjus. Gūstot finansējumu trīs gadiem, paplašināsies iespējas piesaistīt arvien profesionālākus ārvalstu maksliniekus un veidot konkrētas attīstības stratēģijas festivālam kā tādam. Organizatoram izdodas atrast veiksmīgu balansu starp mākslu un industriju, veidojot modeli, kurā Latvijā radītais dizains tiek veiksmīgi izplatīts pasaulē, tajā pašā laikā sekmējot modes kā mākslas attīstību. RFW ietvaros tiek veicināta arī sadarbība ar kultūras iestādēm un organiācijām – Modes muzeju, Mākslas galeriju PUTTI, Ziemeļu Ministru padomes biroju Latvijā, Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeju, kinoteātri Splendid Palace u.c.
Ilgtermiņa mērķi: 1. Veicināt Latvijas modes mākslinieku jaunradi un sekmēt to atpazīstamību gan vietējā, gan starptautiskā mērogā; 2. Sekmēt sistemātisku Latvijas modes industrijas attīstību un Latvijas dizaineru apģērbu eksportu; 3. Veidot Rīgas kā Baltijas jūras reģiona modes galvaspilsētas tēlu; 4. Nodrošināt iespēju jaunajiem modes māksliniekiem strādāt profesionālā vidē un parādīt savu veikumu modes industrijas ekspertiem gan vietējā, gan starptautiskā mērogā; 5. Sadarbībā ar citu valstu modes nedēļām veicināt starppilsētu un starpvalstu dialogu, kā arī starptautiskos kultūras apmaiņas procesu. Īstermiņa mērķi un uzdevumi: 1. Iepazīstināt Rīgas un Latvijas sabiedrību, modes u.c. radošo industriju ekspertus, modes mākslas studentus ar aktuālajām modes mākslas tendencēm pasaulē; 2. Veidot pasākumu kopumu, kas mākslinieciski augstvērtīgā veidā popularizētu Latvijas dizaineru izcilību un ārvalstu tendences ne tikai industrijas ekspertiem, bet arī kultūras un mākslas pasākumu apmeklētājiem, radošo industriju un kultūras jomu studentiem u.c. interesentiem (veidot publiski pieejamas izstādes, performances, izrādes, u.c. pasākumus); 3. Radoši un profesionāli veikt sabiedrisko attiecību darbu, saglabājot vietējo mediju nemainīgu interesi un piesaistot arvien vairāk profesionālu starptautisko mediju pārstāvjus un modes tūristus; 4. Atbalstīt un izcelt jaunos Latvijas modes talantus, turpināt veiksmīgo sadarbību ar prestižām Eiropas augstskolām; 5. Tuvāko divu gadu mērķis – atgūt 2019.gada eksporta apjomus, un veicināt nodarbinātību un ekonomisko izaugsmi kopumā; 6. Paplašināt piesaistīto dalībvalstu skaitu, paplašināt tīklojumu ne tikai uz Eiropas, bet arī Āzijas valstīm, ka arī piesaistīt arvien lielāku digitālo auditoriju.
Ņemot vērā, ka Rīgas Modes nedēļa ir ciklisks pasākums, kas notiek divreiz gadā, darbības grafiks ilgst 6 mēnešus un atkārtojas katru pusgadu. Pavasara sesijām (un konkrēti 2022. gadam) tas ir sekojošs: Janvāris – aprīlis: sponsoru, atbalstītāju un jaunu vietējo un ārvalstu partneru piesaistīšana. Janvāris: informatīvās kampaņas koncepcijas un mediju plāna izstrāde. Janvāris – februāris: Komunikācija ar dizaineriem, potenciālo dalībnieku apzināšana, kolekciju atlase. Īpašo, plašai publikai veidoto pasākumu (modes mākslas izstāžu un performanču) koncepcijas izstrāde un programmas grafika saskaņošana sadarbībā ar māksliniekiem un kuratoriem. Semināra lektoru un tēmu apzināšana. Finansējuma piesaiste. Februāris /marts: Līgumu ar atbalstītājiem, sponsoriem un dizaineriem, RFW dalībniekiem, slēgšana. Tehnisko iekārtu rezervēšana. Marts: Kolekciju aprakstu sagatavošana, RFW drukas materiālu (ielūgumu, RFW bukletu, plakātu, afišu), audio un video reklāmas materiālu izgatavošana. Marts – aprīlis: komunicēšana ar ārvalstu un vietējiem medijiem; preses relīžu sagatavošana un izsūtīšana; komunikācija sociālajos tīklos; reklāmas kampaņa drukas medijos, radio, vides stendos, internetā. Aprīlis: Modeļu kastings. Informācijas par grimu, frizūrām, iznācienu skaitu, modeļu skaitu apkopošana. 18. - 19. aprīlī: Tehnikas un dekorāciju uzstādīšana, aizskatuves iekārtošana; mēģinājumi. 19. - 23. aprīlī: 34. Rīgas modes nedēļas sesijas norise 24. aprīlī: Tehnikas un dekorāciju demontāža, ārvalstu viesu pavadīšana. Preses relīzes sagatavošana un izsūtīšana. Aprīlis – maijs: Foto un video materiāla izgatavošana un publicēšana. Pasākuma atskaites. Publikāciju monitorings. Rudens sesijām grafiks ir līdzīgs, tikai ar pusgada nobīdi un sākās augustā.
Projekta rezultātā būs veiskmīgi radīta un izpildīta Rīgas modes nedēļas attīstības stratēģija tuvākajiem gadiem, veidojot to atbilstoši uzstādītajiem mērķiem un Latvijas kultūrpolitikas vadlīnijām 2021. – 2027. gadam, kā arī: 1. Stiprināta Latvijas sabiedrības valstsgriba un valstiskās piederības sajūta kā Latvijā dzīvojošiem un strādājošiem māksliniekiem, modes sfēras entuziastiem, tā arī Latvijas māksliniekiem ārvalstīs, pierādot to, ka mūsu modes industrija ir spējīga iekarot plašu tirgu un atzinību ārpus valsts robežām; 2. Latvijas modes zīmolu popularizēšana un atpazīstamības palielināšana vietējā un starptautiskajā tirgū; 3. Stiprināts Rīgas kā Baltijas jūras reģiona modes galvaspilsētas tēls; 4. Dota platforma un zināšanu kopums jaunajiem modes mākslas talantiem; 5. Realizētas ap 18 mākslinieciski augstvērtīgas modes skates plašai publikai, iepricējiem un medijiem, nozares interesentiem un studentiem, 3-4 modes zīmolu prezentācijas, ap 10 modes zīmolu prezentācijām showroom formātā iepircējiem un mediju pārstāvjiem, vairāki īpaši veidoti modes mākslas pasākumi plašam mākslas apmeklētāju un entuziastu lokam; 6. Ar mediju un digitālā satura palīdzību veicināta modes nozares atpazīstamība plašākā auditorijā; 7. Attīstīti sadarbības tīklojumi Eiropā; 8. Apgūtas jaunas pasākumu norišu vietas, bagātinot Rīgas kultūrtelpu un dažādām auditorijām demonstrējot plašās iespējas atšķirīgu urbāno telpu izmantošanā. Tādām cikliskām, uz nepārtrauktību balstītām kultūras norisēm,kā Rīgas Modes nedēļa ir nepieciešams sistemātisks valsts atbalsts, kur atbalsta apjomu un finanšu virzību iespējams plānot vairāku gadu griezumā. KKF mērķrogrammas jaunais veidols ir būtisks uzlabojums strateģiskā finansējuma plānošanā un modes nedēļai nepieciešams atbalsts tieši šādā formātā.
Informācija par Festivāla projekta darba grupu un sadarbības partneriem: Projektu īsteno Biedrība “Baltijas modes federācija”. Projekta realizācijas darba grupā piedalās: Projekta vadītāja – Jeļena Strahova, Baltijas modes federācijas prezidente (CV sk. pielikumā); Projekta mārketinga vadītāja – Laura Ošiņa (SIA Smart Cat Marketing Communications). Horeogrāfe – Olga Grabļevska (strādā pie Rīgas modes nedēļas skatēm jau vairāk kā 10 gadus). Sadarbības partneri: Izdevniecība „Rīgas Viļņi”, Izdevniecība „Lilita”, ziņu portāls TVNET, Radio EHR, SIA Premium Media, un citi. Atbalstītāji: t/c Spice, SIA Henkel Latvija, SIA Coca-Cola HBC Latvia, L’Oreal Baltic, Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments, un citi.
Festivāla mērķauditorija ir modes industrijas pārstāvji, Latvijas un Baltijas mediju pārstāvji, ārvalstu žurnālisti, modes eksperti, kritiķi un iepircēji, LMA, RDMV, RTU, VDMV modes mākslas, apģērbu dizaina nodaļu, u.c. radošo jomu studenti, radošo industriju pārstāvji, mākslas un kultūras pasākumu apmeklētāji, kā arī citi interesenti (dizaineru klienti, modes cienītāji, valsts un pašvaldību darbinieki, kuri ir Latvijas eksporta politikas veidotāji, ārvalstu vēstniecību Latvijā pārstāvji). Plānotais apmeklētāju skaits: ap 10 000 apmeklētāju 10 dienu laikā. Plānots, ka katru dienu RFW lielas modes skates apmeklēs aptuveni 1500-1700 cilvēku, no kuriem 100 būs mediju pārstāvji un modes eksperti). Savukārt, prezentāciju un cita formāta pasākumu apmeklētāju skaits ir atkarīgs no norises vietas un pasākuma koncepcijas, un var būt no 50 – 300 cilvēku katrā no pasākumiem. Neskatoties uz to, ka ieeja RFW modes skatēs ir ar ielūgumiem, pasākums ir pieejams nozares ekspertiem, studentiem un entuziastiem. Lielāko ielūgumu daļu dizaineri izplata paši (zinot savu mērķauditoriju un izmantojot gan savus zīmolu veikalus un darbnīcas, gan sociālos medijus). Ap 500 ielūgumu (pandemijas gados mazāk, jo ierobežojumu dēļ tika samazināts kopējais ielūgumu un attiecīgi apmeklētāju skaits) tiek izplatīti modes dizaina studentu vidū (LMA, RTU Tekstilmateriālu tehnoloģijas un dizaina institūtā, RDMV, Valmieras Dizaina un mākslas vidusskolā). Ievērojams ielūgumu skaits tiek izspēlēts konkursos starp interesentiem partneru medijos (Pastaiga, TVNET, Radio EHR) un sociālo tīklu kontos, kā arī atbalstītāju sociālajos medijos. Šādi tiek nodrošināta iespēja RFW pasākumus apmeklēt plašākam interesentu lokam, un arī apgūti dažādi mārketinga rīki.